Největší emise v Praze má na svědomí jenom zlomek aut

Problémy velkých měst nejsou jak v Evropě, tak i na celém světě ničí výjimečným. Máme na mysli komplikace, které nejsou spojeny jenom s ucpanými silnicemi, ale i s produkcí smogu a s produkcí emisí. Jak je na tom v tomto směru Praha? Rozhodně ne nijak dobře. Podle posledního měření má největší emise na svědomí jenom zlomek vozidel.

5 % automobilů vyprodukuje polovinu nejškodlivější zátěže

Číslo je skutečně alarmující. Pokud se podíváme na celkové množství škodlivých emisí, tak celou jejich polovinu má na svědomí 5 procent automobilů. Tato data vyplývají z měření ČVUT, který využívá zcela nové metody, která byla využívána k měření na nejvíce vytížených místech hlavního města.

Nejde ale o jediné alarmující číslo. Problémem v ovzduší jsou také různé prachové částice nebo i oxidy dusíku. Když vezmeme jejich celkový objem na vytížených místech, tak jeho 2/3 má na svědomí zhruba 10 procent vozů, které daným místem projedou. Přitom právě tyto látky jsou nebezpečné jak pro lidské zdraví, tak jsou hlavními strůjci smogových situací.

Jaká auta způsobují největší problémy?

Nikoho to asi příliš nepřekvapí. Když zůstaneme v segmentu osobních vozidel, tak těmi nejproblémovějšími jsou především starší dieselové vozy. V době jejich produkce to nebylo s ekologií zase až ta vážné, čemuž odpovídá i množství emisí a další různých nežádoucích látek. Hned za nimi se nacházejí opět naftová auta, a to taková, která mají mít z výroby filtr pevných částic, který si však nechali odstranit. Sice se jedná o prvek poruchový, spojený s nutností údržby, ale na druhou stranu je jasně prokázáno, že na ekologii naftových vozidel má velký vliv.

Plánuje se zákaz vjezdu dieselů?

Pokud se podíváme na řadu evropských měst, tak zde už je situace tak neúnosná, že se vedoucí představitelé měst rozhodli k radikálnímu řešení. A s ním je spojeno právě to, že zakazují vjezd určitých dieselových automobilů do měst. Jedná se hlavně o vozy starší, s ohledem na plnění, tedy lépe řečeno nepnění norem Euro. Místní policisté také disponují technikou pro odhalení vozidel bez filtru pevných částic.

I v Praze se samozřejmě objevují různé plány spojené s tím, že by se mohl omezit vjezd naftových automobilů a že by mohly být vytvořeny určité emisní zóny. Zatím je vše jenom ve fázi návrhů a ve fázi získávání dat. Ta od ČVUT jsou spojena s celkem zajímavou informací. Pokud by se zvolit mírnější režim, došlo by ke zlepšení o celých 50 procent a přitom by se daný zákaz dotkl jenom minimálního, tedy pětiprocentního podílu řidičů. Hlavním problémem je však zatím to, že i když by se magistrát nebránil přijmout mimořádná opatření pro smogové situace, tak stále neexistují adekvátní objízdné trasy. Cestou kompletního zakazování tedy město zatím jít nechce.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 70 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *